Krijg tips en inspiratie van onze innovatie blogs

Het Nationale E-mail Dieet van start: een week lang afkicken van e-mail
Van 27 november t/m 1 december gaan zo’n 100 organisaties een week lang de strijd aan met overbodige e-mails op de werkvloer tijdens het 3e Nationale E-mail Dieet. Medewerkers gaan vijf dagen lang ‘e-toxen’ en stellen op basis van hun eigen wensen een ‘dieet’ samen. Denk aan maatregelen als: intern niet meer e-mailen een verbod

Wat maakt een organisatie leuk om voor te werken? (Pim de Morree, Corporate Rebels)
Teleurgesteld in hun baan door de bureaucratie en het gebrek aan vrijheid en ondernemerschap ging Pim de Morree samen met Joost Minnaar op zoek naar bedrijven waar het wel leuk is om te werken. Ze reisden de wereld rond en brachten in kaart wat deze bedrijven tot een gelukkige en leuke werkplek maakt. In deze

HR, aan de slag met de maildruk
De maildruk binnen organisaties is enorm, vindt ondernemer Kim Spinder en spreker op het congres Over Het Nieuwe Werken. “We houden elkaar in een digitale wurggreep. Samenwerken kan veel slimmer.” Zelf stopte ze zeven jaar geleden met e-mailen. “HR moet echt iets doen aan de e-mailcultuur.” Vijf vragen over werken zonder e-mail. Wat heb je tegen

Waarom de Holacracy methode je kan helpen bij zelforganisatie (Diederick Janse, Energized.org)
Diederick Janse helpt vanuit Energized.org organisaties die zelforganiserend willen gaan werken via Holacracy. Hij is deze week te gast in de Innovatie Wasstraat. Diederick vertelt dat Holacracy een gedisciplineerde methode voor zelforganisatie is, wat maakt dat je maandag al kunt beginnen. En dat is hard nodig. “Als je nu succesvol bent in een organisatie, is

Autonomie maakt je gelukkiger, het is niet altijd makkelijker (Jaap Peters, Organisatieadviseur Rijnlands organiseren)
Jaap Peters pleit als organisatieactivist en auteur van de Intensieve Menshouderij al jaren voor een Rijnlandse manier van werken in organisaties. Waarbij het hoofdkantoor de achterkant heet en aan de voorkant de vakman/vakvrouw centraal staat. Zonder management, maar met een collectieve ambitie waarbij mensen met autonomie werken en zelfstandig besluiten nemen. In deze aflevering van

Hoe je meer voor elkaar krijgt door minder te werken
Wanneer je nadenkt over hoe je beter kunt presteren op je werk, denk je vaak niet na over welke rol rust hierbij speelt. De meeste boeken staan vol met adviezen om nog meer werk te kunnen doen op een werkdag, rust wordt hierbij vaak vergeten. We onderschatten hoeveel we kunnen doen als we rust serieus

Hoe Philips Lighting het e-mailverkeer terugdringt, en wat jouw organisatie daarvan kan leren!
Wil jij een week lang de strijd aan tegen overbodige e-mails en het oneindige e-mailverkeer op de werkvloer? Tientallen organisaties doen al gratis mee met het “Nationale E-mail Dieet 2017”. Dit is jouw unieke kans! Wat houdt een weekje e-toxen in? Het is eigenlijk heel eenvoudig. Je stelt je eigen dieet samen. Zo wordt er

Hoe ons innovatieprogramma zorgde voor de lancering van het Bavaria Radler ijsje
Het idee om van Bavaria Radler 2.0 een ijsje te maken ontstond in het interne innovatieprogramma dat wij samen met Bavaria hebben opgezet: de Pink Box. Daarom ben ik deze week extra trots dat Elske Vugts-Roosen en Jeltje Daamen (de twee medewerkers achter dit briljante idee) te gast zijn in de Innovatie Wasstraat. Zij bedachten

Hoe stoppen met e-mail ons leven veranderde (Kevin Weijers & Kim Spinder)
Een paar jaar geleden worstelde ik iedere dag met alle inkomende mailtjes. Want e-mail was een oneindige to-do-lijst geworden waar anderen acties voor mij achterlieten. Ik was de regie kwijt over mijn eigen werk. En ik was daar zo druk mee, dat ik geen tijd meer had om echt waarde toe te voegen. Ik was

Laat je niet meer afleiden door e-mail. Het is tijd voor diep werk!
Ik word vaak gevraagd om organisaties te helpen om af te komen van de ‘e-mail-terreur’. Wat opvalt is dat medewerkers dagelijks veel tijd besteden aan e-mails (en vergaderingen) en het gevoel hebben daar weinig aan te kunnen doen. “Ik ontvang nou eenmaal meer dan 50 mails per dag waar ik altijd direct iets mee moet.”

Druk zijn is een keuze. Maar hoe word je nooit meer te druk?
Tony Crabbe is hot na het verschijnen van zijn boek Nooit meer te druk. In een masterclass gingen we op zoek naar zijn geheim. Want volgens Tony hebben alleen sukkels het te druk. Is het zinvol om altijd maar meer te doen? En krijg je daardoor betere resultaten? Nee. De meeste kenniswerkers zijn zo druk dat ze

Als je nog niet met innovatie bezig bent, kun je het wel vergeten (Henk Volberda, Rotterdam School of Management)
Driekwart van het innovatiesucces van een organisatie wordt verklaard door de leiderschapsstijl, de manier van organiseren en de inrichting van arbeid. Deze week vertelt Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid, alles over succesvolle innovatie en de onderstaande 25% – 75% regel. “Bedrijven zouden veel meer moeten investeren in sociale innovatie.” Cruciale succesfactoren voor innovatie