Crowdstorming: dé moderne manier om je organisatie op te bouwen - Avanteers

Crowdstorming: dé moderne manier om je organisatie op te bouwen

Hoe krijg je de beste mensen ter wereld zover dat ze jouw idee realiseren? Droom jij ervan dat experts van Disney, Uber, Harvard, Mercedes-Benz, Tesla, MIT, NASA en Facebook jou meehelpen? Door 10 uur per week tijd te investeren om jouw idee werkelijkheid te maken? En dat zonder salaris, maar in ruil voor aandelen? Dat kan, via Crowdstorming!

Dit is dé manier waarop CEO Dirk Alhborn de Hyperloop realiseert. Tijdens een keynote vertelde hij hoe het begon met een idee van Elon Musk: de Hyperloop, reizen in een buis met een snelheid van 1000 km per uur.

hyperloop

Volgens Elon Musk is het tijd om de wereld van transport te ‘disrupten’ om sneller, goedkoper en efficienter te reizen. Omdat Musk zelf te druk is met zijn bedrijven (Tesla, SpaceX en SolarCity) zocht hij mensen die dit voor hem wilden doen. Zodoende richtte Dirk Ahlborn het bedrijf Hyperloop Transportation Technologies (HTT) op om deze droom te realiseren.

De nieuwe manier van organiseren: crowdstorming
Ahlborn bouwt de Hyperloop met experts die wereldwijd samenwerken. Zijn geheim? Crowdstorming van talent! Volgens Alhborn is crowdstorming een belangrijk onderdeel van het businessmodel van de toekomst. “Disrupt or be disrupted‘. Hij ziet HTT als een beweging in plaats van een traditionele organisatie. Hij gebruikte zijn crowdstorm platform JumpStartFund om experts mee te laten doen. Het werkt eenvoudig. Wanneer je enthousiast bent over een idee, kun je participeren in ruil voor aandelen. Handig voor start-ups om snel te groeien zonder enorme personeelskosten.

let's crowdstorm

Alhborn: “Crowdstorming is een nieuwe manier voor het opbouwen van je organisatie. Het crowdstorm-model verandert de manier waarop we problemen oplossen en organisaties bouwen. Het belangrijkste hierbij is het stellen van vragen.”

Vragen die hij bijvoorbeeld aan de ‘crowd’ stelt:

  • Hebben we tickets nodig?
  • Hoe genereren we extra inkomsten aan boord?
  • Er zitten geen ramen in de Hyperloop. Hoe zorgen we voor een goede beleving en ervaring bij reizigers?

Augmented Windows
Het Duitse bedrijf RE’FLEKT kwam met een oplossing voor de laatste vraag: Augmented Windows.

Je kunt je voorstellen dat reizen in een buis zonder ramen niet echt een fijne ervaring is. Maar met Augmented Windows kun je gewoon uit het raam kijken. Daarnaast kun je het ook gebruiken voor informatie, advertenties of entertainment. Alhborn: “Het is psychologisch belangrijk om uit het raam te kunnen kijken, maar je kunt er ook een beleving van maken. Stel je voor dat je door een virtuele wereld reist, zoals Jurassic Park. En misschien word je reis op deze manier gesponsord door organisaties die adverteren.”

Op dit moment werken wereldwijd honderden experts en organisaties samen aan de realisatie van de Hyperloop via crowdstorming. Zij werken in zelfsturende teams volledig online samen via conference calls, Slack en Facebook Workplace. Interesse? Je kunt meedoen via Hyperloop.global vanaf 10 uur per week. Waar ze het meest opletten bij het aannemen van talent? Ahlborn: “Passion is the thing.”

Liever zelf aan de slag?
Alhborn heeft tot slot nog tips wanneer je zelf aan de slag wilt. Laat je niet weerhouden door mensen die zeggen dat het niet kan: “Those who say it can’t be done, should not interrupt those doing it.” En ook als je in een kleine organisatie werkt, kun je het verschil maken. “If you have 10 people, use 10 people to do something.”

Meer weten over Hyperloop?
Luister de podcast met de Ebel Slijp, de Nederlander die vanaf het begin betrokken is bij Hyperloop!

 

Scroll naar top