Innovatietool: Hoe krijg je innovatie voor elkaar in een bestaande organisatie in plaats van in een hippe start-up?  – Avanteers

Innovatietool: Hoe krijg je innovatie voor elkaar in een bestaande organisatie in plaats van in een hippe start-up? 

innovatietool

Waarom is innovatie in een grotere organisatie zoveel moeilijker dan in een hippe start-up? Succesvolle voorbeelden uit Silicon Valley komen dagelijks voorbij. Maar hoe krijg je innovatie voor elkaar in een bestaande organisatie? In een kleine organisatie is het bijvoorbeeld makkelijker om collega’s mee te krijgen, simpelweg omdat je ze allemaal persoonlijk kent. Wat doe je als je collega’s niet willen veranderen of andere belangen hebben? Of wanneer het speelveld supercomplex blijkt te zijn? Hoe ga je dan op een betekenisvolle manier het gesprek voeren over de zin en onzin van innovatie? En hoe zorg je dat het blijft hangen?

Dé innovatietool om in gesprek te gaan

Special hiervoor is een superhandige innovatietool gemaakt door XPlane. “Het Corporate Innovatie Ecosysteem” is een poster die je kunt gebruiken als praatplaat in jouw organisatie. De poster behandelt cruciale strategische vragen die je moet beantwoorden om ook maar iets voor elkaar te krijgen qua innovatie in een grote organisatie. Ga met collega’s in gesprek en vraag: “Welke zaken herkennen jullie?” Hieronder heb ik een aantal vragen voor je uitgelicht.

Wat maakt innovatie zo lastig? 

  1. Afdelingen bepalen de innovatieagenda

De huidige organisatie (directies en afdelingen) heeft op dit moment de macht (en geld). Wat kun je met elkaar bedenken, zodat ze nieuwe ideeën juist omarmen en hun resources willen investeren?
De uitdaging? 
– Korte termijn versus lange termijn denken. Het verbeteren van bestaande processen levert op de korte termijn vaak geld op. Dat is op het eerste gezicht aantrekkelijker dan investeren in zaken die zich nog moeten bewijzen en die misschien wel gaan concurreren met het bestaande verdienmodel. Zonder de lange termijn support van de directie mislukt innovatie meestal.
– Bestaande afdelingen vinden vaak dat zij eigenaar zijn van het idee of ‘erover gaan’. Je kunt ze er het beste zo snel mogelijk bij betrekken.

innovatietool

  1. Pas op voor Innovatie Theater

Hoe vermijd je Innovatie Theater? Je hebt als organisatie een heus Innovatielab en Accelerator. Je organiseert hackathons, en hebt zelfs een voetbaltafel. Allemaal voor de show en voor de buitenwereld, maar zonder echte impact. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Deze startende innovaties bevinden zich vaak aan de randen van de organisatie, zonder echte resources. Als een veelbelovend idee ineens succesvol blijkt…hoe krijg je dan support van bestaande afdelingen om het idee groots te lanceren? Hoe zorg je dat ze meewerken in plaats van tegenwerken? En wat doe je als het idee echt succesvol wordt, hoe ga er dan mee om? Bedenk vooraf wat de gewenste uitkomst van deze innovatieprogramma’s is: op welke termijn en met welke resources? Bijvoorbeeld: het innovatieprogramma zorgt over 3 jaar voor xxx omzet uit nieuwe producten en diensten en we investeren xxx.
 
Wil je hier dieper in duiken? Gebruik dan deze 6 vragen van Steve Blank.
  1. Samenwerken in een ecosysteem

Het is lastig om vanuit je eigen gebouw te werken en te innoveren. Innovatieteams van corporates gaan daarom meestal in een apart gebouw zitten en werken samen met start-ups, universiteiten, investeerders en freelancers. Dit brengt een hele eigen dynamiek en nieuwe vraagstukken met zich mee. Bijvoorbeeld: Hoe werk je het beste samen in een eco-systeem?

innovatietool

  1. Toegang tot klanten

De meeste innovatieteams werken volgens ‘lean startup’ of ‘design thinking’ principes. Je test je idee zo snel mogelijk in de markt. Je hebt dus direct contact met klanten. De uitdaging? Sales of marketing/communicatie vinden dat zij ‘gaan’ over klantcontact/relatiebeheer. Terwijl innovatie gebaat is bij het snel praten, testen en co-creeren met klanten. Hoe kunnen zij teams helpen en begeleiden in klantcontact in plaats van tegenwerken? Welke barrières zijn er op dit moment om klanten bij het innovatieproces te betrekken? Hoe snel kun je nieuwe concepten met hen testen?
Wanneer je inzoomt, dan zie je dat deze poster de innovatie vraagstukken met veel humor behandelt. Een leuke manier om betekenisvol met elkaar in gesprek te gaan over innovatie in jouw organisatie

Download de innovatietool hier op de site van XPlane

Ook aan de slag met innovatie? Kijk eens bij onze incompany innovatieprogramma’s

innovatietool

Scroll naar boven