Innoveren kun je (van je medewerkers) leren – Avanteers

Innoveren kun je (van je medewerkers) leren

Kim Spinder is veelgevraagd innovator. Organisaties huren haar in om hun bedrijfsvoering slimmer, beter en leuker te maken. Dat bereik je volgens Kim niet door het schrijven van wéér een nieuw beleidsplan, maar door samen met je medewerkers concrete verbeteringen door te voeren. “Driekwart van je innovatiekracht zit in je eigen mensen”.

Innovatie, heeft dat niet vooral te maken technologie?

“Dat denken inderdaad veel ondernemers, maar innovatie gaat ook over de manier waarop je met elkaar werkt. Over hoe je met elkaar communiceert, hoe de processen zijn ingericht of hoe je de talenten van je medewerkers inzet. Daar is ontzettend veel winst te behalen, zonder dat daarvoor de nieuwste technologische snufjes nodig zijn.”

Waarom is het belangrijk om te innoveren?

“Ik houd organisaties vaak een spiegel voor: is de manier waarop jullie nu werken écht de beste manier, of kan het ook anders? Ondernemers zijn voortdurend bezig met het optimaliseren van hun product of dienst, maar het bedrijf zelf is eigenlijk ook een product dat je steeds moet blijven verbeteren. Anders wordt je links en rechts ingehaald door de concurrentie. Stel jezelf voortdurend de vraag: hoe werken we samen en doen we dat op de meest effectieve manier? We mailen, vergaderen en beoordelen – bijvoorbeeld – omdat het nou eenmaal zo hoort, maar past het nog wel bij deze tijd? Kunnen we bepaalde dingen niet slimmer, beter of leuker aanpakken?

Om die vragen te beantwoorden, kun je niet zonder de input van je medewerkers. Driekwart van je innovatiekracht zit namelijk gewoon in je eigen mensen, zeker in het mkb. Zij voeren het werk uit, hebben dagelijks klantcontact en zitten bovenop de processen. Je medewerkers hebben daarom sowieso ideeën over wat er beter kan, en hóe. Geef hen een stem: wat zouden zij willen veranderen? En hoe zouden ze daar zelf aan kunnen bijdragen? Zorg ervoor dat je het potentieel van je medewerkers aanboort, als je als organisatie wil innoveren.”

Hoe pak je dat aan?

“Door letterlijk aan je medewerkers te vragen: hoe zouden we het werk met elkaar leuker kunnen maken? Werkplezier is één van de meest onderschatte dingen binnen bedrijven, terwijl gemotiveerde medewerkers efficiënter werken en betere resultaten behalen. Vraag medewerkers naar hun ideeën voor innovatie en geef ze – bijvoorbeeld een dag per week – de tijd om dat idee zelfstandig uit te werken. En dan moet jij je er als baas vooral niet meer mee bemoeien.

Spreek bijvoorbeeld af dat ze over 100 dagen een update komen geven hoe het er voorstaat, wat ze er tot nu van hebben geleerd. Door je medewerkers eigenaarschap te geven over innovatieprojecten, laat je ze groeien in hun functie en binnen de organisatie. Die vrijheid en dat vertrouwen doet heel veel met mensen.”

Aan wat voor ideeën denk je dan bijvoorbeeld?

“Het kan van alles zijn, van kleine aanpassingen tot grote veranderingen. Benut daarbij dus ook vooral het talent dat je al in huis hebt. Is je website toe aan een nieuwe look? Misschien is één van je medewerkers in zijn vrije tijd wel een heel verdienstelijk fotograaf. Wil je meer doen met social media? Er is vast iemand in huis die alle geheimen van Facebook en Instagram kent. Het mkb heeft vaak moeite met het vinden van personeel, maar misschien zijn er medewerkers die goede ideeën hebben voor de werving?

Als een bepaald talent niet in je functievereisten staat, kan het op de werkvloer onopgemerkt blijven, maar dat is natuurlijk eigenlijk zonde. Innoveren hoeft dus ook helemaal niet zoveel te kosten: het is een misverstand dat je altijd dure consultants moet inhuren om veranderingen door te voeren.”

Dus kleine bedrijven kunnen ook innoveren?

“Ja, juist! Als je met z’n vijven in een winkel staat, kun je er meestal niet een dag per week tussenuit, maar in een kleine onderneming zijn de lijnen wel veel korter. Als je dan een goed idee hebt, krijg je het sneller doorgevoerd dan wanneer er drie stafafdelingen naar moeten kijken. Een groot bedrijf heeft meer mankracht en budget voor innovatie, maar ook meestal meer interne politiek.”

Hoe vernieuwend ben je zelf als ondernemer?

“Ik ben altijd bezig met hoe ik slimmer kan werken. Een paar jaar geleden ben ik bijvoorbeeld gestopt met email, omdat ik het tijdrovend en ineffectief vond. En toen ik door een experiment ontdekte dat ik mijn klanten amper bereikte met social media, ben ik daar ook mee gestopt. Vaak blijken dingen anders te liggen dan je verwacht, je baseert je toch ook vaak op aannames. Daarom is het goed om de effectiviteit van je (nieuwe) processen regelmatig te testen en je bedrijfsvoering waar nodig aan te passen.

Vaak zit innovatie ook niet in dingen die nog nooit zijn gedaan, maar in dingen die jij nog nooit hebt gedaan. Laat je daarom ook inspireren door andere ondernemers: welke verbetering hebben zij recent doorgevoerd? Wat werkt voor hen en wat zou jij daar zelf mee kunnen? Vraag ook eens aan je klanten wat zij elders zien gebeuren en waar zij behoefte aan hebben.

Innoveren betekent vooral gewoon de eerste stap zetten, ga het maar gewoon dóen. Mijn vraag is altijd: waar ga jij vandaag mee beginnen? Niet over twee weken, vandaag!”

Bron: RTL nieuws

Scroll naar boven