mensen in beweging krijgen

Mensen in beweging krijgen? 6 voorbeelden om gedrag te veranderen!

Mensen in beweging krijgen? Het is een vraag die speelt in veel organisaties. Deze lessen om dat juist wel voor elkaar te krijgen, hebben we niet uit onze eigen hoge hoed getoverd, maar geleerd van Daniel Pink, bekend van het boek Drive, de verrassende waarheid over wat ons motiveert, tijdens het innovatie congres SXSW.

Daniel Pink deelde de volgende lessen om mensen in beweging te krijgen:

1. Put a face on it!

In Austin is succesvol geëxperimenteerd met foto’s van echte mensen uit de buurt op borden bij gehandicaptenparkeerplaatsen. Werden die plekken eerst nog wel eens ingepikt door mensen zonder handicap. Toen ze letterlijk en figuurlijk waren voorzien van een gezicht haalde niemand dat meer in zijn hoofd. Maak het concreet!

2. Probeer vooral ook dingen uit!

Daniel gaf het voorbeeld van kartonnen poppen van agenten met een agressieve uitstraling, bedoeld om potentiële fietsendieven op andere gedachten te brengen. De diefstallen gingen naar beneden, maar uiteindelijk werden deze poppen ook gestolen. Vaak leveren dit soort kleinschalige experimenten nuttige inzichten op – terwijl ze maar weinig tijd kosten.

3. Inzet van taal

Taalkundige handigheidjes als rijm, herhaling en alliteratie. Mensen onthouden boodschappen namelijk beter als ze lekker in het gehoor liggen. En zijn het er (onbewust) ook sneller mee eens. Zo gebruikt snoepfabrikant Haribo rijm en alliteratie in alle talen. Van ‘Haribo macht kinder froh, und erwachsene ebenso’ tot ‘Haribo, c’est beau la vie, pour les grands et les petits’ en ‘Haribo, dulces sabores – para pequenes y mayores’.

4. Gebruik vragen, geen beweringen.

Toen oud-president Ronald Reagan tijdens zijn campagne inging op het beleid van zijn voorganger, zei hij niet: “De economische situatie is de afgelopen 48 maanden verslechterd”. In plaats daarvan legde hij een vraag voor: “Heb je het gevoel nu beter af te zijn dan vier jaar hiervoor?” Op dat moment komen mensen met hun eigen argumenten waarom dat inderdaad zo is. Vragen zijn een uitstekend middel om iemand over te halen, mits je de feiten aan je zijde hebt.

5. ‘Zo doen we dingen hier.’

Je kent ze wel: de kaartjes in een hotelkamer waarin je wordt aangespoord om je handdoeken een dag langer te gebruiken. Als het kaartje vraagt om ‘het milieu een handje te helpen’, kiest 35 procent van de gasten ervoor om de handdoeken een dagje te laten hangen. Vraag je om ‘samen met andere gasten’ het milieu te helpen, dan stijgt het aantal hergebruikers tot 44 procent. Maar zeg je dat ‘75 procent van de gasten in deze kamer’ de handdoek hergebruikte, dan volgt bijna de helft het goede voorbeeld. Oftewel: sociale druk helpt! “Create a crowd effect and people will follow.’

6. Speel in op angst

Het klinkt heel raar, maar uit onderzoek blijkt dat wanneer je angst op de juiste manier inzet, het een super effectief middel is. Pink gaf het voorbeeld van veiligheidsprocedures in vliegtuigen wanneer maar weinig mensen opletten. In een experiment gingen passagiers al veel beter opletten wanneer de veiligheidsvoorschriften in de vorm van een quiz werden gepresenteerd, inclusief een prijs (250 dollar). Maar de echte klapper kwam toen de crew schermde met ‘40 procent van de passagiers zal het niet overleven bij een incident als je nu niet oplet’. Iedereen bleek bij latere veiligheidsoefeningen op de hoogte te zijn van de juiste procedures.In een aantal gevallen werkt angst ook averechts. Als je wilt dat mensen creatief gedrag gaan vertonen, speel dan vooral niet in op angst. Negatieve emoties beperken iemands blik en daarmee creativiteit.

De conclusie om mensen in beweging te krijgen:

Try stuff and do things that create small wins. Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen en experimenten om gedrag te veranderen.

1 reactie

  1. Ivo van den Brink op 6 april 2017 om 13:47

    Wow, ga dit meteen toepassen!