minder te werken

Hoe je meer voor elkaar krijgt door minder te werken

Wanneer je nadenkt over hoe je beter kunt presteren op je werk, denk je vaak niet na over welke rol rust hierbij speelt. De meeste boeken staan vol met adviezen om nog meer werk te kunnen doen op een werkdag, rust wordt hierbij vaak vergeten. We onderschatten hoeveel we kunnen doen als we rust serieus nemen.

Een boek dat mij triggerde om anders over rust na te denken is ‘Rust in uitvoering’, meer voor elkaar krijgen door minder te werken, van Alex Pang. Hij beschrijft het leven van succesvolle mensen en hun bijbehorende rust-rituelen. Zij beginnen hun dag met geconcentreerd werk, zoals in het boek Diep Werk zo mooi is beschreven.

Als je één ding tegelijk doet, krijg je altijd meer gedaan dan wanneer je twee of drie dingen tegelijk doet. Als je je aan deze regel houdt, kun je in een dag meer doen dan een ander in een week.” – Thomas Mitchell, Essays on Life

Wat doen succesvolle mensen?

Succesvolle en creatieve mensen verdelen hun tijd goed en werken vier uur gefocust aan één ding tegelijk, zonder enige vorm van afleiding (dus geen mail, whatsapp of multitasking). Ze beginnen vaak vroeg omdat hun energie dan het hoogst is, en ze niet worden gestoord. Daarna is het ‘echte’ werk klaar en is het tijd voor ‘actieve rust’. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een wandeling. Tijdens deze ‘actieve rust’ gaat het onderbewustzijn door waardoor juist nieuwe ideeën en doorbraken ontstaan. Communicatie en overleg doen deze mensen vaak in de middag, omdat dat minder concentratie kost.

Ze zijn zo productief door iedere dag een paar uur heel geconcentreerd te werken in plaats van hele lange dagen te maken. Tachtig urige werkweken (of meer) zijn dus niet noodzakelijk voor succes of om de volgende Elon Musk (SpaceX, PayPal, Tesla) te zijn.

Op dit moment wordt veel geëxperimenteerd met de 6-urige werkdag in Zweden, o.a. bij een bejaardentehuis en bij Toyota. In Amerika test Tower Paddle Boards met een 5-urige werkdag.

Pas in het recente verleden is ‘hard werken’ iets geworden om trots op te zijn in plaats van iets waarvoor je je dient te schamen. – Nassim Nicholas Taleb

Lange dagen zorgt niet voor meer en beter werk

Tegenwoordig is druk zijn de nieuwe maatschappelijke norm en hét probleem van onze tijd. Het iets waar mensen trots op zijn, een soort van statussymbool. Wij komen vaak mensen tegen die er trots op zijn dat ze ook ‘s avonds en in het weekend hun mailtjes beantwoorden. Maar het is niet zo dat je daardoor beter en meer werk verricht. Mensen die zestig uur of meer werken zijn het minst productief van allemaal.

Rust en werk horen bij elkaar. Lichaamsbeweging zorgt er bijvoorbeeld voor dat je je hoofd leegmaakt en weer oplaadt. Hierdoor ontstaat ruimte om anders naar een probleem te kijken waar je mee worstelt. Dit verklaart waarom wandelvergaderingen steeds populairder worden. Jeff Weiner (CEO, Linkedin) noemt wandelvergaderingen een veel productievere tijdsbesteding dan een traditionele vergadering.

Mijn geest komt tot stilstand als ik een paar uur binnen heb gezeten. Als ik buiten ben, krijg ik weer ideeën zonder dat ik erom vraag. – Eugene Wigner

hoe je meer voor elkaar krijgt, door minder te werken
Het belang van ‘detachen’

Je werk even helemaal loslaten, ook wel ‘detachment’ genoemd, is belangrijk voor je herstel. Veel beroemde wetenschappers hielden zich ‘s avonds, in het weekend en tijdens vakanties met hele andere dingen bezig, zoals muziek, sport of andere hobbies. Als je altijd bezig bent met je werk, en dit niet kunt loslaten, liggen werkstress en zelfs een burn-out op de loer. Medewerkers die werk niet kunnen loslaten zijn minder productief, maak meer fouten en zijn vaker ontevreden. Werk dat veel van je eist moet je van je af kunnen zetten, om nieuwe energie te krijgen en enthousiast te blijven. Zorg dus dat je je telefoon uitzet en optimaal ontspant om je los te maken van je werk. Want wanneer je blijft piekeren, herstel je minder.

Na iedere 7 jaar een jaar stoppen met werken

Zelf ben ik erg onder de indruk van Stefan Sagmeister. Hij sluit iedere zeven jaar zijn studio in New York en neemt een jaar vrij om nieuwe dingen te proberen waar anders geen tijd of ruimte voor is. Hierdoor zorgt hij ervoor dat zijn studio toonaangevend blijft. Bekijk zijn TedTalk waarin hij de waarde van vrije tijd toelicht.

Ferran Adria sloot zijn succesvolle restaurant El Bully ieder jaar 6 maanden om zo nieuwe en verrassende gerechten te creëren. En de wachtlijst voor zijn restaurant puilde uit! Bill Gates (Microsoft) staat bekend om zijn jaarlijkse leesweken, waarin hij zoveel mogelijk artikelen en boeken leest om inzicht te krijgen in de laatste trends om zo de koers van Microsoft te bepalen.

Rust is een vaardigheid

Uit het boek Rust in Uitvoering blijkt heel duidelijk: als je rust wilt en belangrijk vindt, moet je er ruimte voor maken. Simpel gezegd: “Als je rust wilt, moet je rust nemen”. Ben je te druk, en denk je dat je door meer rust minder productief zult zijn? Dan is het misschien juist een aanrader om het boek te lezen.

Rust zorgt voor betere concentratie en minder multitasken. Het zorgt ervoor dat je bewust nadenkt of iets echt de moeite waard is in plaats van taken zonder nadenken op je nemen en nutteloos bezig te zijn. Het helpt je om je aandacht te richten op de dingen die er echt toe doen. Druk zijn zorgt er niet voor dat je iets bereikt, het is juist vaak een obstakel. Je bent te druk om te bereiken wat je echt wilt. Bewuste rust geeft je meer tijd om meer gedaan te krijgen, terwijl je minder hard werkt.

–> Meer weten? Bestel direct het boek Rust in uitvoering 

Herken je jezelf in een of meer van de volgende dingen, dan is er winst voor jou te behalen!

  • Breng je iedere dag (te)veel tijd door in je inbox? Kom je eigenlijk niet toe aan de dingen die je echt belangrijk vindt, zowel op het werk als thuis?
  • Je bent altijd aan. Je beantwoordt ’s avonds en in het weekend je e-mails terwijl je liever andere dingen doet.
  • Ben je op zoek naar praktische tips om meer regie te krijgen over je eigen werk?

    –> Doe dan gratis mee met het Nationale E-mail Dieet 2017. Meld je hier aan!

minder te werken