nooit meer te druk

Druk zijn is een keuze. Maar hoe word je nooit meer te druk?

Tony Crabbe is hot na het verschijnen van zijn boek Nooit meer te druk. In een masterclass gingen we op zoek naar zijn geheim. Want volgens Tony hebben alleen sukkels het te druk.

Is het zinvol om altijd maar meer te doen? En krijg je daardoor betere resultaten? Nee. De meeste kenniswerkers zijn zo druk dat ze nog maar 15 minuten per dag tijd over hebben om na te denken. Schokkend!

Ook e-mail is een van de boosdoeners.  Zoals je waarschijnlijk weet, promoot ik een leven zonder e-mail en help organisatie om beter samen te werken. Ons e-mail gedrag zorgt voor stress, ruis en extra werk! Het continue checken van e-mail zorgt ervoor dat je steeds weer opnieuw moet focussen op de taak waar je mee bezig was. Wat blijkt? Wanneer je switcht tussen twee taken, duren beide taken 40% langer.

Omdat velen te druk zijn om het boek Nooit meer te Druk te lezen, delen we hier een aantal praktische tips die je makkelijk over kunt nemen. Ben je er klaar voor?

Waar is winst te behalen?

De meeste winst is te behalen op de volgende gebieden:
1. Focus: wat is echt belangrijk?
2. Keuzes: Hoe maak je keuzes zonder schuldgevoel?
3. Grenzen: hoe manage je verwachtingen?

Hoe word je nooit meer te druk?

Hoe zorg je voor deze verandering? Ik geloof zelf erg in kleine stappen nemen. Kies uit onderstaande tips één ding waar je de komende periode op focust. Voer dit consequent door, zodat het een automatisme wordt en je weer ruimte voelt. Pas dan ben je klaar voor de volgende stap en kies je weer iets waar je aan wilt werken.

  1. Kies je kernwaarde

  • Zorg dat duidelijk wordt, wat voor jou echt belangrijk is. Hoe? Op basis van je kernwaarden, op basis van waar je heel goed in bent, of wat de meeste impact heeft op je klanten, jezelf, familie etc. Wat is jouw definitie van succes? Waar wil je op focussen?
  • Doe niet alles. Neem bijvoorbeeld Ryanair. Die zeggen letterlijk: “Wij leveren goedkoop vliegen, geen klantenservice.” Focus dus op minder dingen en prioriteer.
  • Stel heldere regels op waar je je aanhoudt. Bijvoorbeeld: ik zeg nee tegen mensen die willen koffiedrinken om te onderzoeken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.
  1. Dompel jezelf onder

  • Ben aanwezig waar je op dat moment bent. Zit je in een meeting, wees 100% aanwezig.
  • Doe 1 ding tegelijk. Begin pas aan een nieuwe taak als je je huidige hebt afgesloten. Heb dus niet de hele dag allemaal vensters open. Sluit in je hoofd een hoofdstuk en begin aan de volgende. Vind je dit lastig: neem 3 minuten rust tussen verschillende taken om iets bewust af te ronden en iets nieuws te beginnen.
  • Stop multi-tasken: het doen van meerdere taken tegelijk zorgt voor vermindering van denkkracht.
  • Een handig trucje om te focussen. Koppel een woord aan een taak. Bijvoorbeeld: Hoe kan ik een verrassende presentatie maken? Hoe maak een mooie offerte? Het is dan makkelijker om te focussen op die ene taak.
  1. Blijf op de golf

  • Denk als een surfer. Kies welke golven je pakt en blijf op die golf. Succesvolle mensen hebben vaak ook chaos in hun leven. Durf op een paar gebieden uit te blinken en kies ervoor om dat op ander gebieden niet te doen.
  • Neem iedere dag even de tijd om te reflecteren. Dat kan al met 3 simpele vragen, zoals: Wat heb ik vandaag geleerd? Wat heb ik bijgedragen? Wat vond ik leuk?
  1. Plan

  • Cluster dezelfde soort taken. Doe bijvoorbeeld alle telefoontjes op 1 ochtend. Werk in blokken.
  • Benoem je prioriteiten aan het begin van de ochtend. Begin je dag met de moeilijkste taak.
  • Begin je dag niet met e-mail. Het is voor mij nog steeds schokkend om te zien hoeveel mensen hun dag beginnen met e-mail, voordat ze zelfs hebben ontbeten! Dit leidt af en zorgt ervoor dat je taken gaat doen die anderen belangrijk vinden, en niet perse voor jou het belangrijkst zijn. Met als gevolg dat je aan het einde van de dag niet hebt gedaan, wat je je had voorgenomen. Je werkt reactief in plaats van pro-actief.
  • Deel grote klussen op in deel-taken zodat het makkelijker is om te beginnen. Het begin is vaak het lastigst. Pas bijvoorbeeld de 5-minuten regel toe. Voorbeeld: Ik ga 5 minuten het huis schoonmaken, helpt om te starten, en vaak ga je daarna langer door 😉
  • Probeer uit te zoomen door een overzicht te maken van al het werk wat er ligt, bijvoorbeeld een projecten overzicht met deadlines.
  1. Vermijd afleiding

  • Vermijd afleiding. Weersta de verleiding om alles tegelijk te doen. Leg je telefoon weg.
  • Zorg ervoor dat je überhaupt niet in de verleiding komt. Het is net als het eten van lekkere dingen. Als je ze niet in huis hebt, kom je ook niet in de verleiding. Een extra tip van mij: zet alle notificaties op je mobiel uit.
  • Werk 50 minuten aan een taak, doe 10 minuten andere dingen en begin weer aan de volgende taak.
  1. Monitor

  • Houd progressie bij op de dingen die echt belangrijk voor je zijn. Het helpt om iedere dag progressie te zien in wat je doet.
  • Beloon jezelf. Daag jezelf eerst uit. Doe bijvoorbeeld eerst een moeilijke klus en bestel dan die lekkere latte macchiato.
  • Er zijn ook apps die je helpen met het tracken van progressie. Een app als Stickk  kun je gebruiken om jezelf te committeren aan een doel, waarbij je zelfs geld inzet om je eigen doel te halen.
  1. Keuzes maken

  • Kies om minder druk te zijn. Welke taak verdient nu je aandacht? Vind je dit lastig? Zet een timer op gezette tijden en als de zoomer af gaat, stel je jezelf de vraag: “Is wat ik op dit moment doe, het allerbelangrijkste wat mijn aandacht verdient? Nee? Switch en ga met het meest belangrijke aan de slag
  • Stel jezelf de vraag: Wat mis ik als ik nee zeg? Zeg nee tegen dingen die niet echt belangrijk zijn. Wat is de consequentie als je nee zegt? In je hoofd maak je het vaak groter dan het in werkelijkheid is. Hoe erg is het dat je vandaag niet reageert? De consequenties zijn vaak helemaal niet zo groot als je denkt als je nee zegt. In de praktijk valt het vaak best mee. “Ja” zeggen is soms makkelijker, dan een moeilijk gesprek aan te gaan…Vind je nee zeggen lastig? Tip: lees het boek The Power of a Positive No.
    Of zoals Steve Jobs zei: “Het is even belangrijk om te beslissen wat je niet doet als wat je wel doet.”
  • Maak slimmere keuzes. Doe het belangrijkste in de ochtend. In de loop van de dag maak je minder slimme keuzes.
  • Maak dappere keuzes. Stel jezelf de vraag: Is dit iets wat mij ergens brengt? Of is dit omdat ik andere zaken wil vermijden?

Kies jij om nooit meer te druk te zijn? 

Het veranderen van gedrag is lastig. Kies uit de lijst hierboven waar je mee aan de slag gaat of voeg je eigen acties toe. Wil je echt veranderen? Schrijf dan op wat jij wilt veranderen, hoe je dat zo makkelijk mogelijk voor jezelf kunt maken en hoe je je progressie bijhoudt.

Schrijf op:

  1. Wat ga ik doen?
  2. Wanneer ga ik dat doen?
  3. Hoe ga ik dat doen?

Deel dit met iemand die je kent en die je iedere week bij de les houdt. Net zolang totdat het een gewoonte is geworden.

Ook iets voor jou het Nationale E-mail Dieet?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het terugdringen van het aantal e-mails of wil jij weer in control zijn over je werk? We helpen je tijdens het Nationale E-mail Dieet op weg met een dagelijkse challenge.

–> Geef je hier gratis op

Meer weten? Koop het boek Nooit meer te druk of koop het boek We Quit Mail met veel handige tips!

nooit meer te druk

Lees ook: Vijf tips om je vakantie te overleven zonder e-mail