Medewerkers moeten tegenwoordig ‘innovatief’ en ‘ondernemend’ zijn, fouten maken, experimenteren en dan het liefst op een lean, agile, scrum of disruptieve manier. In ons dagelijkse werk waarin wij bedrijven helpen om te innoveren valt mij iets belangrijks op: het ontbreekt vaak aan de juiste skills om te kunnen innoveren.

Hoe komt dat?
Het heeft niets met de kwaliteit van de medewerkers te maken. Die zijn vaak steengoed in hun werk. Maar de meeste mensen zijn simpelweg ‘verleerd’ hoe te innoveren. Beoordelingscycli dragen hier vaak ook niet bij, omdat innovatie niet in een vastgesteld jaarplan met kpi’s kan worden gegoten. Het is een ontdekkingstocht waarbij je vooraf niet precies kunt voorspellen wat je onderweg tegenkomt en wat het de organisatie precies oplevert. Het zorgt juist voor onvoorspelbaarheid, chaos en creativiteit. En dat is nou net een staat waarin een organisatie liever niet in verkeerd. Het is comfortabeler om in een vooraf gedefinieerde route van A naar B te gaan. Medewerkers maken daarom vaak ook uitgebreide plannen die vertaald worden in Powerpoints voor managers om te beschrijven hoe ze dat dan gaan doen.

En als je dat ineens niet meer hoeft, is dat best lastig. Vragen als: “Wat moet ik dan doen?”, “Waar moet ik beginnen?” of “Wie gaat er hier eigenlijk over innovatie?” komen dan ook regelmatig voor. Het blijkt niet zo makkelijk om ineens ‘ondernemender’ of ‘innovatiever’ te zijn. Niet omdat medewerkers het niet kunnen, maar omdat er lange tijd geen beroep is gedaan op deze vaardigheden. De meeste mensen kunnen daar dus best wat hulp bij gebruiken. Want alhoewel “out of the box” en “out of your comfortzone” populair taalgebruik is, vergeten veel mensen dat het echt heel oncomfortabel is om daar te zijn.

Ik weet bijvoorbeeld nog dat ik werd gevraagd om te spreken op Tedx en dan ook nog in het Engels! Ik voelde aan alles in mijn lichaam dat ik dat liever niet deed. Ik wilde er het liefst voor weglopen. Ik veranderde van gedachten door een artikel dat ik las: To Change The World, Fear Means Go. 

Kort samengevat: Als je angst voelt, moet je het juist doen om te groeien en beter te worden. Ik stelde mezelf daarbij de volgende vraag: “Wat is het ergste dat kan gebeuren?” “Dat ik flauw val zou toch wel heel erg zijn.” Aan de andere kant: dan wordt de video vast heel goed bekeken, misschien gaat ‘ie zelfs viral, en dan kan ik daar weer een goed verhaal over vertellen: “Ik ben Kim en ik viel flauw op het podium van Ted.” Uiteindelijk is dat natuurlijk niet gebeurd, hier het bewijs: https://youtu.be/lOAG2s0dylg
Innovatie zit in onszelf, niet in de nieuwste tools of technieken. Maar om mensen in een organisatie op weg te helpen gebruiken we een innovatiebox om de eerste stappen te zetten. Een deelnemer zei laatst bij de evaluatie: “Ik liep al 2 jaar met dit idee rond. Eigenlijk best gek dat ik zo’n innovatieprogramma nodig heb, om het echt te kunnen doen.” Innovatie is een proces, en met de nodige discipline goed te leren. Maar innovatie gaat niet vanzelf, innovatie is gewoon hard werken. Mensen die wel eens een dieet gevolgd hebben, weten hoe lastig een echte verandering van lifestyle is. Een quick fix of crash dieet is meestal niet voldoende…

Blogreeks
Dit is de start van een nieuwe blogserie: Innovatie in organisaties. Heb jij onderwerpen waar jij geïnteresseerd in bent? Laat dan even een reactie achter!