bewegen

“Als het druk wordt, gaan we ‘s avonds werken en in de weekenden. We durven niet te schrappen, maar eigenlijk moet je juist minder dingen beter gaan doen.” Martin Hersman refereert aan zijn tijd als topsporter en raakt niet uitgepraat over energie en vitaliteit op de werkvloer. “Soms slepen mensen zich letterlijk naar het werk.” Leer deze week in de Innovatie Wasstraat hoe jij ervoor zorgt dat de energie weer terugkomt en waarom bewegen nou zo goed voor jou én je prestaties is.

Fit is het nieuwe rijk

Energiemanagement en vitaliteit zijn vaak niet de meest populaire onderwerpen binnen organisaties. Maar waarom is het nou zo belangrijk? Martin vertelt: “Fit is het nieuwe rijk. Zowel privé als in je werk. Bedenk: Waar sta jij nou voor in de fik, of wat moet er gebeuren dat het wel zo is?” Dan komt er heel veel los bij mensen.”

Bewegen is belangrijk voor ons herstel. Je wordt moe van nadenken en praten. Beweeg dus iedere dag. Bovendien heb je daardoor meer veerkracht, waardoor je niet zo snel kortaf reageert en je ook nog leuker wordt voor je omgeving. Dat motiveert!

Goede voornemens alweer mislukt?

Zijn je goede voornemens alweer in de prullenbak belandt? Geen nood. Maak liever een lijstje met dingen die je over 10 jaar nog wilt kunnen doen. Wat moet je daar nu voor doen?

Wat kunnen wij van topsport leren?

Het doel is altijd heel helder in topsport. Maar om dat doel te halen, knip je dat doel op in stukjes. Iedereen presteert dan beter. Wat doen we, waarom, en hoe gaan we dat meten? Focus is daarbij belangrijk. Dus geen smartphone mee naar een overleg. Die kantoortuinen, dat is onwijs hip, maar dat werkt gewoon niet. De meeste mensen functioneren dan niet goed. Ze  houden elkaar continu van het werk af. Stel jezelf de vraag: Wanneer presteer ik goed, wanneer niet, hoe ziet dat er dan uit? En bedenk: als je focust, heb je ook veel meer tijd voor elkaar. Creëer bijvoorbeeld een stiltemoment van 1,5 uur op kantoor om te focussen en te pieken.

Mail is bijna dood

Martin Hersman is één van onze eerste ambassadeurs van het E-mail Dieet. “Ik kreeg eerst 125 tot 150 e-mails per dag, ik was de hele dag aan het e-mailen. Ik verstuur nu ongeveer 5 e-mails per dag. Mijn tips? Mail alleen als iets af is. Als je minder mails verstuurt, krijg je er ook minder terug. Het beste is nog altijd met iemand te praten. En laten we eerlijk zijn. E-mail is bijna dood.”

Leer hoe jij ervoor zorgt dat de energie weer terugkomt en waarom bewegen nou zo goed voor jou én je prestaties is

Of luister via iTunesSoundcloud, SpotifyStitcher, TuneIn of BNR.

Shownotes

Wil je nooit meer een aflevering missen?

Abonneer je dan op de Innovatie Wasstraat Podcast, dit kan via iTunesSoundcloud, SpotifyStitcher, TuneInBNR en via onze nieuwsbrief. Wil je nieuws ontvangen via Whatsapp, Whatsapp dan je ‘naam’ en het woord ‘nieuws’ naar 06-11534039.

Vind je deze podcast waardevol? 

Geef een review en 5 sterren mag! Open dan in iTunes de Innovatie Wasstraat Podcast, klik op ‘Beoordelingen en recensies’ en vervolgens op vijf sterren. Dank je wel!

Klaar om meer te ontdekken?