Wil je niet meer geleefd worden door je inbox? Ga op e-mail dieet!

Zo check je of een e-mail dieet voor jou interessant is

Loop je hier op dit moment tegenaan? 

  • Je brengt iedere dag (te)veel tijd door in je inbox. Je komt eigenlijk niet toe aan de dingen die je echt belangrijk vindt, zowel op het werk als thuis.

  • Je merkt dat de samenwerking met collega’s niet optimaal verloopt, e-mails veranderen in e-mailbommen.

  • Je hebt het gevoel dat er meer uit je werk te halen is in plaats van de hele dag e-mailen en vergaderen.

  • Je bent altijd aan. Je beantwoordt ’s avonds en in het weekend je e-mails terwijl je liever andere dingen doet.

  • Je bent op zoek naar praktische tips om meer regie te krijgen over je eigen werk.

 

Dan is er winst voor jou te behalen!

Het kan anders!

Wie wordt er af en toe niet gek van een overvolle inbox? Je hebt zelf meer invloed op hoe je werkt dan je op dit moment denkt! Stel je eens voor dat je in je baan minder druk bent met e-mail, dat je de helft minder e-mails ontvangt en dat samenwerken weer leuk wordt….Tijd voor een herontwerp!

Wij kunnen dit samen met jou realiseren...

Hoe? Start met het e-mail dieet en boek razendsnel resultaat

Hieronder lees je wat je precies krijgt wanneer wij je persoonlijk begeleiden met het e-mail dieet in jouw organisatie! 

Het grootste deel van de dag bezig met e-mail?

Veel organisaties worstelen met het gebruik van e-mail.
Medewerkers zijn gestrest vanwege een volle inbox, er worden onnodig veel bestanden doorgestuurd, de productiviteit daalt en medewerkers komen niet meer toe aan belangrijke zaken.

Met het E-TOX programma helpen we organisaties om slimmer samenwerken en
communiceren. Het doel is niet om helemaal te stoppen met e-mail, maar om het bewustzijn rondom het effectief gebruik van e-mail te vergroten, het gebruik van mail terug te dringen en efficiënter en leuker samen te werken. Het gaat dus niet alleen om nieuwe tools, slimme tips en trics, maar vooral om een
hele nieuwe mindset!

“Wij hadden geen idee dat 80% van al onze e-mails intern werd rondgestuurd, een enorme eye-opener waar we meteen iets mee konden doen.”

Zo ziet het e-mail dieet eruit, dit is wat je krijgt:

Hoe werkt het precies?

Wat houdt een weekje ‘e-toxen’ in? Het is eigenlijk heel eenvoudig. Je stelt je eigen dieet samen. Zo wordt er bij een aantal organisaties intern niet gemaild, zijn cc’s en bcc’s verboden, checken medewerkers nog maar één of twee keer per dag hun e-mail, wordt de telefoon vaker gepakt of slimme tools getest. Een week alleen, met je team of hele organisatie op e-mail dieet gaan, blijkt een geweldige manier om te ervaren wat minder e-mail en een andere manier van samenwerken voor jou en de organisatie kan opleveren. In een week kun je daadwerkelijk dingen veranderen waar iedereen zich dagelijks aan ergert zoals onduidelijke mails, cc’s en reply-to-alls. 

E-toxen

Medewerkers onderzoeken tijdens dit programma wat de beste manier is om hun werk te organiseren en slimmer samen te werken. Zo vinden we een werkwijze die bij de organisatie past. 

Met het E-TOX programma bereiden we medewerkers voor op een e-mail dieetweek. Hierbij gaan ze de uitdaging aan om een week lang minder te e-mailen en op een andere manier samen te werken en te communiceren. De weken voorafgaand aan het e-mail dieet krijgen medewerkers inspiratie, ontdekken ze nieuwe tools, krijgen ze 1-op-1 tips hoe ze effectiever kunnen mailen en gaan ze met elkaar in gesprek over hoe ze op dit moment samenwerken en wat er beter zou kunnen. Tijdens het e-mail dieet brengen ze dit direct in de praktijk. Na afloop evalueren we met de deelnemers wat wel en wat niet werkte. We laten we hen nadenken over de vraag: waarom doen we de dingen eigenlijk op deze manier? Op basis hiervan maken de deelnemers nieuwe werkafspraken die we vastleggen in een infographic. Vaak leidt dat tot een herontwerp van werkprocessen. 

Wie gingen je voor?
De afgelopen jaren gingen meer dan 10.000 professionals op mail dieet, in honderden organisaties variërend van bedrijfsleven (Philips, Mojo, Essent, KPN), Nederlandse banken (Rabobank, ABN Amro) tot ziekenhuizen, scholen en de overheid (brandweer, gemeenten, ministeries).
 

“Ik was aanvankelijk wat sceptisch over het e-mail dieet, maar toch bleek het voor het team heel goed te werken. Ze beleefden er zelfs veel plezier aan om op een andere manier te communiceren en samen te werken.” 
– secretaresse ministerie

Wat levert het e-maildieet op?

Verbazingwekkend hoe je in een week tijd al een gevoel van rust kunt ervaren door de dagelijkse tips, terwijl het werk dat er ligt niet minder of anders is dan daarvoor.
Allison Torrance, MOJO

Het is me gelukt om drastisch minder te mailen. Met een collega probeer ik een start-van-de-dag te doen: wat zijn jouw doelen voor vandaag en hoe kan ik je helpen? En we experimenteren met Wunderlist. Experiment nog niet afgelopen!
Tasnim van den Hoogen, Ministerie van Veiligheid & Justitie

Meer blij met wat ik wel heb gedaan, in plaats van wat ik niet heb gedaan. – Hans Koster, ABN AMBRO

Het e-mail dieet heeft mij opgeleverd dat ik het aantal mailtjes met 60% heb weten te reduceren, het aantal telefoontjes en persoonlijk contact is gestegen en door mijn deelname zijn meerdere collega’s geïnteresseerd geraakt. Dat biedt dus een mooi perspectief van vonk naar vlam.  
Esther Meijerink, Gemeente Meppel

Door vast te houden aan drie focuspunten en drie e-mail momenten per dag, merk ik dat ik veel meer ontspannen aan het werk/leven ben! Wendy Kaandorp, Essent

Bewustwording om e-mail op de juiste manier te gebruiken. Daarnaast heb ik nieuwe tools ontdekt voor samenwerken en overleggen. 
Gerard Harbers, Dujardin

Het e-mail dieet heeft mij in ieder geval meer inzicht gegeven in mijn e-mail gebruik (in- en uitgaand), waardoor ik er nu ook bewuster mee om ga. 
Rodney Frederiks, Gemeente Amsterdam

In de mail-dieetweek hebben we gekeken naar onze mailgewoontes en wat bleek, we mailden eerder dan dat we tien meter verderop onze collega aanspraken. Een totaal nutteloze gewoonte!
Hermien van Triest, Programmadirecteur DARE – Ministerie van Buitenlandse Zaken 

Geloof ons niet op ons woord...

We hebben veel mensen geholpen om af te kicken van e-mail. Dit is wat ze te zeggen hebben..

Aanleiding om aan de slag te gaan was een onderzoek onder medewerkers naar de hoge werkdruk. E-mail werd hierbij expliciet genoemd. E-mail is hartstikke handig, alleen vervangt het geen communicatie. Mensen vergeten soms dat het ook anders kan en dat dat veel effectiever is. Je wordt gek van de mail. Het is goed om het gesprek daarover met elkaar aan te gaan. Als mensen zelf het gesprek aan gaan, dan pas krijg je een andere cultuur.

Conny Degen, Sr. Marcom manager Benelux bij Philips Lighting 

We hebben een mail-dieetweek ingevoerd. In die week hebben we gekeken naar onze mail gewoontes. En wat bleek, we mailden eerder dan dat we tien meter verderop onze collega aanspraken. Een totaal nutteloze gewoonte!!

Hermien van Triest, Ministerie van Buitenlandse Zaken

Er heerst een behoorlijke e-mail cultuur bij onze gemeente. Denk aan ‘onnodig’ veel cc’s, afspraken die ‘zwart op wit’ gezet worden per mail. Ik dacht dit moet anders kunnen! Samen met een groepje zijn we dit verder gaan brengen in de organisatie door te prikkelen met aansprekende posters. Uiteindelijk zijn we met een grote groep collega’s het experiment aangegaan!

Sidney Poulissen, communicatiemedewerker bij gemeente Bodegraven-Reeuwijk 

Ik raad het iedereen aan! Tijdens een open space, een soort informele bijeenkomst, vertelde ik waarom ik meedeed en hoe ik het beste te bereiken was, ook in geval van spoed. Veel collega’s waren enthousiast en deden ook mee, wat leidde tot een sneeuwbaleffect.”

Margot van Brakel, Collaboration Consultant bij KPN

Ook iets voor jou, zo’n mail dieet? Doe hier extra inspiratie op...

Meer weten of heb je vragen? Neem even contact op!

Vul het contactformulier in
en we spreken elkaar snel

Bel ons op
(085) 130 72 87

Meld je aan voor ons WhatsApp nieuws!

Blijf net als duizenden anderen exclusief op de hoogte

App je naam naar
06 11 53 40 39

Scroll naar boven