deadlines

Waarom je nee moet zeggen tegen onrealistische deadlines

Je kent het vast wel: onrealistische deadlines. Een collega of klant wil iets snel gerealiseerd hebben. Het liefst vandaag nog. Om te bewijzen dat je ook dit kunt fixen, ga je keihard rennen. Aan het eind van de dag is het nog gelukt ook! 

En morgen is precies hetzelfde. Voor je het weet ben je weer aan het rennen. En ‘s avonds heb je weer niet gedaan wat je jezelf had voorgenomen om te doen. Herkenbaar? Dat reactief werken aan andermans prioriteiten?

Onrealistische deadlines

Voordat je het doorhebt, ben je beland in een vicieuze cirkel. Je bent de hele tijd aan het rennen voor anderen. Ze gaan zelfs van jou verwachten dat je alle spoedjes oplost en met kunst- en vliegwerk alle onmogelijke deadlines haalt. Daarom werken jullie zo fijn samen! 

Maar op een gegeven moment gaat het schuren. Want door al het geren en gejaag, haal je niet de kwaliteit die je normaal levert. En moet je sommige dingen laten liggen, die je eigenlijk voorrang had willen geven. Dat geeft op de lange termijn weinig voldoening.

Het Spiderman effect

De volgende video heeft mij enorm geholpen. Wanneer ik een spoedverzoek of onrealistische deadline krijg, speel ik dit filmpje af.

Vraag: Hi Kim, kun je ons helpen met dit innovatieprogramma? En hoeveel tijd kost dat? Antwoord: Dat kost 10 tot 12 weken.

Vraag: Kan het ook in 4 weken? We hebben niet zoveel tijd, het moet snel af.
Antwoord: Dan krijgen we het Spiderman effect! Kijk eens naar deze video!

Want, eerlijk is eerlijk. Ik weet het resultaat al. Hoe goed ik mijn best ook doe, het Spiderman effect zal hier ook optreden!

Het is af, als het tijd is.

Ik heb ontdekt dat sommige dingen zich niet laten dwingen in een strakke tijdsplanning. Het is een mythe dat alles snel kan. Van Jitske Kramer, binnenkort te gast in de Innovatie Wasstraat, leerde ik: “Wij willen veranderen van A naar B, maar vergeten de fase daartussen. Onzekerheid managen is net zo belangrijk.” Hopelijk durf ik binnenkort te zeggen: het is af, als het tijd is.