Waarom lukt het sommige organisaties om hun werkwijze te innoveren en andere niet? In deze zoektocht kwam ik uit bij Harm Jans, Business Lead bij Bol.com. Harm raakte in 2015 geïnteresseerd in holacracy toen Bol.com razendsnel groeide. Hij wilde bewijzen dat een organisatie nog steeds effectief, innovatief en doortastend kan zijn, terwijl je groter wordt.
“Als medewerkers betrokken zijn en er is ruimte, dan heeft dat hele positieve resultaten.”
Holacracy pilot
Met scrum hadden ze bij Bol.com goede ervaringen. Maar niet elk type werk laat zich inplannen in sprints van één of twee weken. Daarom startte Harm Jans een holacracy pilot op zijn eigen logistieke afdeling om te kijken of het werkte.
“We zijn gewoon begonnen, zonder dat we precies wisten hoe het moest.”
De medewerkers waren superenthousiast over deze manier van werken. Zij zorgden ervoor dat ook andere collega’s en de directie nieuwsgierig werden. Holacracy pastte toch niet helemaal bij de ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ cultuur van Bol.com. Daarom tweakte Harm Jans deze werkwijze. Hieruit ontstond Spark.
“Holacracy had een hippie-achtige sfeer, ik kwam daar niet verder mee.”
Op basis van een NPS score (hoe groot is de kans dat je werken met Spark zou aanraden aan collega’s of relaties?) werd deze manier van werken steeds verder gefinetuned. Inmiddels werken 400 collega’s volgens Spark. En staan ze op de vooravond van de volgende golf.
“Als je groter wordt dan kun je nog steeds innovatief zijn, als je het wat anders organiseert.”
De kans bestaat dat je na dit gesprek in je eigen organisatie ook autonome teams wilt invoeren.
Wil je nooit meer een aflevering missen?
Abonneer je op de Innovatie Wasstraat Podcast. Dit kan via iTunes, Soundcloud, Stitcher, TuneIn , BNR en onze nieuwsbrief. Wil je nieuws ontvangen via Whatsapp, Whatsapp dan je ‘naam’ en het woord ‘nieuws’ naar 06-11534039.
Vind je deze podcast waardevol?
Geef een review en 5 sterren mag! Open in iTunes de Innovatie Wasstraat Podcast, klik op ‘Beoordelingen en recensies’ en vervolgens op vijf sterren. Dank je wel!
Shownotes
Lees meer over de manier van werken bij Bol.com
- De werkwijzen van bol.com
- Werken in autonome Sparkteams, Harm Jans
- Van vonk tot vuurwerk – over de eerste 18 maanden Spark bij bol.com, Harm Jans
Video’s
Boeken
- Getting Teams Done, Diederick Janse (Managementboek en Bol.com)
- Holacracy: De nieuwe manier van werken in een snel veranderende wereld, Brian J Robertson (Managementboek en Bol.com)
- Getting Things Done, David Allen (Managementboek en Bol.com)
- De bijenherder: leidinggeven aan zelfsturende teams, hoe doe je dat?, Rini van Solingen (Managementboek en Bol.com)
- Businessplan op 1 A4 – Word succesvoller met OGSM, Marc van Eck (Managementboek en Bol.com)
- The Founder’s Mentality: How to Overcome the Predictable Crises of Growth, Chris Zook en James Allen (Managementboek en Bol.com)
- Reinventing Organizations, Frederic Laloux (Managementboek en Bol.com)
- The Lean Startup, Eric Ries (Managementboek en Bol.com)
Website
Klaar om meer te ontdekken?
-
Waarom zijn managementboeken zo populair? (Stefan Heusinkveld, VU)
-
Zeven invloedrijke trends die impact hebben op jouw organisatie (Farid Tabarki, Studio Zeitgeist)
- Hoe je een miljoenenbedrijf runt zonder personeel (Rudolf Vergeer, Ideas 4 seasons)
- De vijf belangrijkste lessen uit tien jaar innovatie bij Deloitte (Alexandre Janssen)
- Het is moeilijk om dingen makkelijk te maken (Jos de Blok, Buurtzorg)
- Waarom je nooit met een breed draagvlak moet beginnen (Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde)
- Tien innovatielessen van gemeente Hollands Kroon
- Waarom het loket, HR en IT zijn langste tijd heeft gehad (Arthur Cremers, Hollands Kroon)
- Hoe je ervoor zorgt dat niemand meer tegen jou klaagt (Kevin Weijers)