Hoe kunnen managementboeken zo populair zijn, terwijl het wetenschappelijk flauwekul is? (Stefan Heusinkveld, VU) – Avanteers

Hoe kunnen managementboeken zo populair zijn, terwijl het wetenschappelijk flauwekul is? (Stefan Heusinkveld, VU)

managementboeken

Hoe verklaar je het succes van managementboeken? Onderzoeker Stefan Heusinkveld, hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam, vraagt zich in zijn boek De managementideeënfabriek af waar managementideeën eigenlijk vandaan komen. Wie bedenkt ze? Hoe worden ze gemaakt en vervolgens zo succesvol verspreid? Ontdek het deze week in de Innovatie Wasstraat Podcast!

Een populaire cultuur

Onderzoeker Stefan Heusinkveld dompelde zich onder in de  populaire managementcultuur met eigen congressen, managementboeken en een eigen manier van denken en praten.

Hoe kunnen managementideeën en goeroes zo populair worden, ondanks het feit dat het wetenschappelijk flauwekul is?

Eigenwaarde van managers

Uit Heusinkveld zijn onderzoek blijkt dat managementideeën nodig zijn voor de eigenwaarde van de managers. Of zoals Rene ten Bos, Denkers des Vaderlands het zegt: 

“Managementideeën helpen managers in het zoeken naar zingeving in een zinloos bestaan.”

Het beroep van managers staat onder druk. Kijk naar een willekeurige serie, meestal zit de manager de hoofdpersoon in de weg. Managers hebben weinig vaste kaders in hun beroep in tegenstelling tot bijvoorbeeld accountants of artsen. Dus gaan ze op zoek: doe ik het wel goed? Heeft mijn beroep wel zin? Daarnaast verwachten we van managers dat ze vooruitstrevend zijn. Door met managementhypes mee te gaan en modieus te zijn, proberen zij aan deze verwachting tegemoet te komen.

Weinig effect op bedrijfsprestaties

Stefan Heusinkveld: “Tussen organisaties die wel of niet meedoen aan de managementideeënfabriek zie je weinig verschillen in prestaties. Vaak belooft een managementidee gouden bergen, zoals dat je innovatiever wordt of dat de prestaties verbeteren. Maar die effecten haal je er nauwelijks uit. Je ziet wel verschil in waardering, door bijvoorbeeld financieel analisten, die een bedrijf hoger waarderen als ze met populaire ideeën aan de slag gaan.”

Is het toeval dat bepaalde managementboeken wereldwijd aanslaan?

Het is nog niet zo eenvoudig om een managementidee wereldwijd te lanceren. Stefan Heusinkveld ziet dit als een kunst om dat voor elkaar te krijgen en beschrijft waar een bestseller aan moet voldoen. Aanjagers zijn vaak goeroes of consultancybureaus. Toen het wat slechter ging met organisatie-adviesbureau McKinsey lanceerden ze het succesvolle 7s model in het managementboek In Search of Excellence. Conclusie van Heusinkveld zijn analyse: “Het succes van een beststeller zit meer in de vorm waarin het verpakt is, dan de inhoud van het idee.”

“Een managementidee moet je zeker niet zien als de waarheid.”

Belangrijke rol om thema’s te agenderen

Hoewel het volgens de wetenschap grote flauwekul is om organisatiecultuur op te voeren als belangrijkste factor voor organisatiesucces heeft het boek In Search of Excellence het thema wel op de kaart gezet. Voor het boek verscheen, hadden managers het hier niet over. Nu is het een onderdeel van managementtaal en de werkelijkheid geworden.

Los van dat ze in het boek het wiel opnieuw hebben uitgevonden en het fundament niet erg sterk is, hebben ze de kennis wel wereldwijd verspreid. Heusinkveld:

“Ze hadden het niet zo mogen doen, maar ik ben blij dat ze het gedaan hebben.”

Leer deze week alles over de managementideeënindustrie

Na het luisteren van deze podcast weet je waar managementideeën en managementboeken vandaan komen, en welke vragen je jezelf kunt stellen bij het lezen van managementboeken. Heusinkveld zijn advies: “Blijf vooral modieus, maar baseer je op de klassieken. Probeer niet al te veel het wiel opnieuw uit te vinden.

“Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, er is al veel bekend.”

Wil je nooit meer een aflevering missen?
Abonneer je op de Innovatie Wasstraat Podcast via iTunesSoundcloud, Stitcher, TuneIn of BNR of de BNR Nieuwsradio app.

Vind je deze podcast waardevol? Geef een review! 5 sterren mag!
Zoek in iTunes op de Innovatie Wasstraat Podcast. Klik op ‘Beoordelingen en recensies’ en geef vijf sterren. Dank je wel!

Shownotes

Klaar om meer te ontdekken?

Scroll naar boven